Website-koncept til Spilpatruljen

Som afslutning på min uddannelse, Digital Konceptudvikling, skulle jeg i praktik, hvor jeg havde mulighed for at vælge egen virksomhed som praktikplads. Dette gav mig mulighed for at gå i dybden med Spilpatruljen, som jeg har arbejdet med ved siden af mine studier.

Spilpatruljen manglede en digital platform, som kan gøre hele processen med at aftale en workshop med kunderne hurtigere. Noget af det, der var tidskrævende og kunne effektiviseres, var:

  • Bookingprocessen – dato, tidspunkt og udregning af transportomkostninger
  • PR-materiale (flyers, plakater og reklametekst)
  • Mere info om selve workshoppen

Info om opgaven

Type: Praktik i egen virksomhed + bacheloropgave (Digital Concept Development-udd.)
Karakter: 12
Tidsramme: 5 måneder
År: 2018
Formål: Udvikle en prototype af et website til Spilpatruljen
Værktøjer: Axure, Adobe Photoshop & Illustrator

Hvad er Spilpatruljen?

Jeg stiftede Spilpatruljen i 2011, som har som vision at gøre børn engagerede i IT-kreativitet. Ved at udvikle et event, hvor børn kan lege og rode med programmer i børnehøjde, bliver de klogere på, hvordan man kommunikerer og opererer med computere for at få dem til at gøre det, man ønsker.

Derfor afholder Spilpatruljen workshops i bl.a. spiludvikling, hvor børn udvikler deres eget spil sammen i grupper ved hjælp af programmet Scratch. Spilpatruljens kunder er på nuværende tidspunkt biblioteker, som faciliterer workshoppen, laver PR og sætter lokale og udstyr til rådighed.

Spilpatruljen består udelukkende af mig, så jeg har stået for kundekontakt, PR, planlægning af workshops, den visuelle identitet og generelt alt det, som man skal omkring som iværksætter. Dog har jeg til selve workshopsne haft hjælpeundervisere.

Nyt digitalt koncept med smart bookingsystem


Jeg udviklede en interaktiv prototype af et website
, hvor bibliotekerne kan booke en workshop via et kalender bookingsystem. De kan også booke Spilpatruljen til et uforpligtende møde, så de kan aftale detaljer med mig ansigt til ansigt først, inden de beslutter sig – hvilket nogle biblioteker foretrækker.

Når bibliotekaren skriver sin adresse ind, er det idéen at afstanden bliver beregnet fra den adresse til min adresse og ganges med en kilometerpris. Derefter får brugeren den endelige pris inkl. transportomkostninger at vide, inden vedkommende booker en workshop.

Prototypen er udviklet i Axure.

Gennemtestet og overskuelig brugeroplevelse

Udover bookingsystemet har jeg udarbejdet en underside, der beskriver Spilpatruljens workshops på en overskuelig og nem måde, som brugerne kan skimme igennem for de vigtigste informationer. På baggrund af brugertests og interviews har jeg fundet frem til, hvilke informationer, målgruppen hurtigst vil se – i dette tilfælde workshoppens varighed, aldersgruppe, pris og deltagerantal – og gjort dem til de mest synlige informationer på siden.

Derudover er workshoppens forløb illustreret med en visuel tidslinje, der igen hurtigt danner overblik for brugeren.

Brug for PR-materiale? Den klarer Spilpatruljen

Bibliotekerne efterspørger jævnligt PR-materiale enten i form af flyers, plakater eller reklametekst. Derfor har jeg lavet en underside, “Materialer”, hvor man kan hente de forskellige grafikker samt tekst ned. Indholdet er delt op i en fold-ud menu, der giver et hurtigt overblik.

Design af Spilpatruljens Facebook-side

I løbet af praktikken har jeg desuden udarbejdet Spilpatruljens visuelle identitet på Facebook.